Okruhy pro přijímací zkoušku navazujícího magisterského programu Učitelství pro SŠ - pedagogika
UPOZORNĚNÍ: Platnost této informace již vypršela.
Přijímací zkouška pro Učitelství pedagogiky má formu testu, který ověřuje znalost základních pedagogických pojmů, teorií a koncepcí, jakož i orientaci uchazeče v odborných pedagogických zdrojích. Uchazeč prokáže schopnost aplikovat teoretická východiska v rámci uvedených okruhů. Tematické okruhy přitom vycházejí z rozsahu kurikula bakalářského studia programu Pedagogika.
Tematické okruhy pro Učitelství pedagogiky:
Tematické okruhy z Učitelství pedagogiky jsou směrovány do tří oblastí:
- Obecná pedagogika a základy didaktiky.
- Filozofický a historický kontext pedagogiky.
- Sociální a diagnosticko-intervenční aspekty edukace.
a) Obecná pedagogika a základy didaktiky
- Pedagogika jako věda.
Systém pedagogických věd, funkce a charakteristika základních a aplikovaných pedagogických disciplín. Informační zdroje k pedagogice (základní odborná literatura, časopisy, databáze, webové stránky – servery o výchově a vzdělávání). - Základní pedagogické pojmy.
Předmět pedagogiky, východiska, pojmy edukace, edukační prostředí. Činitelé výchovy a pedagogické zásady. - Cíle, obsah a složky výchovy.
Vymezení pojmů obsah a složka výchovy, klasifikace, příklady. - Metody a formy výchovy.
Charakteristika základních metod a forem výchovy (odměna a trest, přirozené důsledky, příklad, požadavek aj.). - Pedagogika volného času.
Pojetí a funkce volného času, aktivity ve volném čase. Koncepce výchovy ve volném čase (výchova zážitkem, animace). - Multikulturní výchova.
Koncepce (liberální, komunitární, kritický multikulturalismus). Realizace multikulturní Výchovy (programy a projekty). - Výuka jako proces.
Charakteristika pojmů výuka, vyučování, učení, vzdělávání, vzdělání, výchova, edukace. Modely, fáze a typy výuky. - Cíle výuky a učební úlohy.
Cíle kognitivní, afektivní, psychomotorické a jejich taxonomie. Postupy a zásady projektování vzdělávacích cílů, hodnocení na úrovni školy. Hierarchie učebních úloh (D. Tollingerová). Vzájemný vztah obou kategorií. - Metody a formy výuky.
Klasifikace metod výuky (J. Lerner, J. Maňák). Metody aktivizující, problémové metody a projektové vyučování. Formy výuky dle počtu žáků. - Pedagogický výzkum, výzkumné techniky.
Výběr relevantních výzkumných metod, charakteristika, možnosti aplikace. Kvantitativní a kvalitativní výzkum v pedagogice, analýza silných a slabých stránek použité výzkumné techniky.
b) Filozofický a historický kontext pedagogiky
- J. A. Komenský a jeho pedagogicko-didaktický systém.
Život, filozofická východiska jeho pojetí výchovy a vzdělávání, nosné pedagogické spisy. Odraz Komenského principů v současném pojetí výchovy a vzdělávání. - Filosofie výchovy, její předmět a pojetí.
Hlavní filosofické směry z historického i současného hlediska. - Hlavní filozofické směry 20. stol.
Pragmatismus, fenomenologie, filozofická antropologie, filozofie existence, kritický racionalismus. Filozofie J. Patočky. - Současný svět a jeho charakteristika z hlediska filozofie.
Současná paradigmata, jejich vliv a pojetí. Nejvýznamnější postavy z dějin filosofie z pohledu paradigmat. - Bytí člověka ve světě - tělesno, duševno a duchovno, jejich pojetí z hlediska historie i současnosti.
Výchova jako péče o duši. Antropologicko - filosofické pojetí člověka.
c) Sociální a diagnosticko-intervenční aspekty edukace
- Socializace jako proces kulturního včleňování do společnosti.
Socializace a výchova. Sociální stratifikace. Sociální mobilita. Socializační činitelé (primární, sekundární). Neformální a formální skupiny, skupina členská a referenční. - Sociální interakce a komunikace.
Vymezení pojmu, pravidla. Komunikace jako proces (obsahová a vztahová rovina). Struktura, dynamika. Typy komunikace (verbální a neverbální). Interakční proces, interakce rodiny a školy. Teorie mezilidské a pedagogické komunikace, možnosti uplatnění v pedagogickém procesu. - Současná rodina jako primární socializační prostředí.
Rodina jako základní výchovná instituce. Domov a rodina, bezpečí. Změněné společenské funkce rodiny v pedagogickém kontextu. Některé teorie uspokojování a neuspokojování základních lidských fyzických i psychických potřeb (J. Bowlby, M. Ainsworthová). Identita a individuace.(Z. Matějček, A. Maslow, C. G. Jung, E. Fromm, E. Erikson aj.). - Mravní formování člověka.
Elementární mravní návyky a zvyky, interiorizace norem, pojem charakter, morální city, formování mravního přesvědčení). Psychologie morálního vývoje, Kohlbergovo pojetí mravního vývoje. - Pedagogická diagnostika.
Předmět pedagogické diagnostiky. Cíl, obsah a přístupy (edukometrický, kazuistický) pedagogické diagnostiky. Metody pedagogické diagnostiky. Pozorování, analýza výkonů, produktů činnosti, dokumentace, testy aj. projektivní metody. Didaktická diagnostika, didaktický test.
Literatura
- BREZINKA, W. Filozofické základy výchovy. Praha : Zvon, 1996.
- FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha : Portál, 2003.
- HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha : Grada, 2005.
- HRABAL, V. Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha : SPN, 2002.
- KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Sekundární škola. Praha : Portál, 2002.
- KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk – prostředí – výchova. Brno: Paido, 2001.
- MALACH, J. Obecná pedagogika. Ostrava : PdF OU, 2003.
- NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha : GRADA, 2005.
- PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2004.
- PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2002.
Zveřejněno / aktualizováno: 18. 11. 2022